Indslusningsforløb for tosprogede

Alle elever, der kommer til Mariagerfjord Kommune på 0.-7.årgang starter i et 3-6 måneders indslusningsforløb i basisdansk på Bymarkskolen.

Eleverne bliver samtidig med optagelsen på indslusningsforløbet indskrevet på deres distriktsskole, såfremt forældrene har valgt denne. Medarbejderne i indslusningsforløbet etablerer et tæt samarbejde med distriktsskolen, og der foretages en løbende vurdering af elevens progression i forhold til, hvornår eleven er klar til indslusning på distriktsskolen. Dette forventes almindeligvis at skulle ske efter 4 mdr. – dog senest efter 6 mdr.

Ud over en kompetenceafklaring vil der i løbet af de fire måneder blive afholdt forældresamtaler med en grundig orientering omkring dansk kultur og demokrati, det danske skolesystem, skole/hjemsamarbejde (krav og forventninger til forældresamarbejdet) og det danske børne-og læringssyn. Relevante samarbejdspartnere inddrages, hvor det giver mening; PPR (indlæringsvanskeligheder, traumer, specialpædagogik mv.), sundhedsplejerske (afdækning af familiens helbred), familiekonsulenter fra integrationsafdelingen som en vigtig samarbejdspartner i overgangen mellem skole og hjem, Kultur og Fritid samt Frivilligcenteret i forbindelse med fx opstart af fritidsaktiviteter, lektiehjælp eller venskabsfamilier.

Efter indslusningsforløbet udsluses eleven til almenklassen, og modtager på skolen dansk som andetsprog.